چند روز بعد نیز حاج منصور ارضی در مراسم دعای کمیل با انتقاد شدید از این فیلم و مسئولان سینمایی کشور گفت: «مراجع تقلید درباره حرام بودن نشان دادن تصویر معصومان(ع) فتوا داده اند. اما نشان دادن عکس و صورت اینها تنها بخشی از مشکلات این فیلم است؛ حالا هر چقدر هم می خواهند به طراح و سازنده و هنرپیشه های داخلی و رقاصان خارجی آن جایزه بدهند.»
 
عبدالرضا هلالی نیز در مراسم هفتگی خود حمله شدیدی را علیه فیلم رستاخیر و کارگردان آن صورت داد. این مداح گفت: «شما می خواهید مثال بزنید و از تخیلتان استفاده کنید، خب این همه سوژه تاریخی! اما شما حق ندارید در مورد مبدا تاریخی و تعامل و تعالی بشر نظر بدهید. چرا گیر دادید به امام حسین(ع)؟ آنقدر قشنگ به این مسائل وارد می شوند و تحریف می کنند!»
 
او خطاب به کارگردان فیلم گفت "آقای درویش مبنای تاریخی ساخت این فیلم کجاست؟ و از کجا در آمده است؟ شما یک سند آوردی که پسر حر در شام و کوفه بوده من دست شما را می بوسم!"
 
انتقاد از نقدهای مخرب به «رستاخیز»
 
اما از سوی دیگر برخی از هم صنفان احمدرضا درویش کارگردان «رستاخیز» با اشاره به حجم انتقادها از تازه ترین اثر درویش خواستار این شدند که فضا به گونه ای نشود که هیچ فردی جرئت نکند به سراغ چنین سوژه هایی برود.
 
ایراهیم حاتمی کیا که با «چ» در جشنواره سی و دوم خوش درخشید در این باره معتقد است که « کسی نمی‌تواند منکر این باشد که فیلم رستاخیز به قصد قربت ساخته شده است و نباید این مسیر سرکوب شود تا کسی جرات ورود به این عرصه را نداشته باشد.»
 
مجتبی راعی کارگردان و داور جشنواره سی و دوم فیلم فجر در این باره می گوید: « آقای احمدرضا درویش می‌توانست به جای 10 سال دنبال ساخت «رستاخیز» رفتن، پنج فیلم دختر و پسری خوب بسازد و هیچکس هم به آن معترض نمی‌شد. به نظرم کسی که 10 سال برای ساخت فیلمی درباره‌ی امام حسین(ع) زمان می‌گذارد باید به آن احترام گذاشت. من 10 سال فکر کردم که درباره‌ی بعثت پیامبر فیلم بسازم که اگر قرار است، این صحبت‌ها بوجود بیاید آیا باید آن را بسازم یا اینکه بهتر است فیلمی درباره‌ی دختر و پسری بسازم؟!»
 
وزیر ارشاد: درباره نشان دادن چهره معصومین در بین فقها آرای مختلفی وجود دارد
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حاشیه‌های اخیر درباره «رستاخیزمی گوید: درباره نشان دادن چهره معصومین یا کسانی که منتسب به آنها هستند آرای مختلفی وجود دارد، حتی در بین فقها نیز آرای مختلفی وجود دارد. برخی فقها نشان دادن تصاویر منتسبین به ائمه را در صورتی که حرمت آنها حفظ شود و توهینی صورت نگیرد، جایز می‌دانند. بعضی از بزرگان دین هم معتقد هستند که باید قداست ائمه و کسانی که مانند حضرت ابوالفضل (ع) منسوب به ائمه هستند، حفظ کرد و نباید چهره ایشان را نشان داد.
 
 
وی تاکید می کند که « «رستاخیز» در مجموع فیلمی است که تا اندازه زیادی می‌تواند منعکس‌کننده حماسه عاشورا باشد. ما باید هنرمندان و سینماگران خودمان را تشویق کنیم که در این وادی وارد شوند تا بتوانند آثار تاریخی دینی و عمیقی را که داریم، منعکس کنند. در عین حال با توجه به واکنشی که مراجع عظام تقلید قم نشان دادند دغدغه ها و نگرانی‌هایی مطرح شده که طبیعتا اگر این فیلم بخواهد اکران شود باید به نحوی باشد که بتواند این نگرانی ها را مرتفع کند.»
 
 
ایوبی: عوامل "رستاخیز" انتقادات را به دیده منت می پذیرند
رئیس سازمان سینمایی کشور در خصوص انتقادات وارده به فیلم "رستاخیز" گفت: عوامل فیلم "رستاخیز" انتقادات را به دیده منت پذیرفته و آن را انجام خواهند داد و بنده هم به عنوان رئیس سازمان سینمایی این ملاحظات را در نظر می‌گیرم.
 
 
احمدرضا درویش: سکوت می کنم!
 
شاید احمدرضا درویش بعنوان متولی این اثر بهترین فردی باشد که بتواند در رابطه با «رستاخیز» و حواشی آن اظهار نظر کند اما وی معتقد است «شرایط کنونی به گونه‌ای است که بهتر است سکوت کنم و پاسخی به اعتراضات ندهم. من می‌دانم که باید به عنوان کارگردان فیلم پاسخی دهم یا صحبتی کنم اما بگذارید فعلا دوستان نظرشان را بدهند. اعتراضات اشکالی ندارد، من فعلا در این خصوص پاسخی نمی‌دهم.»
 
 
بر اساس این گزارش، حواشی بوجود آمده پیرامون «رستاخیز» در حالی است که سه سال پیش مسأله تصویر کردن چهره حضرت عباس(ع) در سریال مختارنامه و بازی یک هنرپیشه به جای ایشان، جامعه متدینین را بشدت نگران کرد و سرانجام با مواضع محکم مراجع عظام تقلید حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، مظاهری اصفهانی، علوی گرگانی، محمدصادق روحانی، موسوی اردبیلی، ملکوتی تبریزی و حسینی شاهرودی این کار صورت نگرفت و پس از اتفاقات سه سال گذتشه این توقع بجاست که برای ساخت و تولید آثار مذهبی در رابطه با معصومین، به نظرات مراجع عظام تقلید توجه شود و زمینه التهاب در چنین حوزه هایی فراهم نگردد.
 
باید منتظر ماند و دید سرانجام چه سرنوشتی در انتظار «رستاخیز» است. آیا درویش می تواند با اصلاحات نظر مثبت مراجع را برای اکران عمومی جلب کند یا این پروژه میلیاردی در صف اکران باقی خواهد ماند؟
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها : احمد رضا درویش, رستاخیز, دانش آموز سایبری ,